Feb 11, 2011

Aku Tidak Mahu Gagal!

Dalam menetapkan matlamat..


Seringkali aku keraguan..


Adakah aku akan berada di kemuncak jaya??


Atau aku sekadar ditololkan angan-angan??


Aku memainkan peranan sebagai pengembara tegar..


Tidak mahu kalah dengan jalan yang berliku dan penuh persimpangan..


Tidak mahu kesal dengan pilihan jalan di hadapan..


Aku ingin gapai apa yang aku mahukan..


Tapi dalam kegigihan..

Aku sudah lupa pada suatu kekuasaan..


Takdir itu mengatasi tadbir diri yang kerdil..

Hak Dia lebih Maha dari usahaku yang kecil..


Di pertengahan jalan aku terduduk..

Meratap pada nasib yang aku tidak mampu pertikaikan..


Merintih tidak mahu gagal..

Melutut pada Dia yang Akbar..


Namun terdengar satu bisikan..

Membisikkan satu kata penguasaan..



'Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkannya (mencukupkan keperluannya)." (QS. Ath-Tholaq: 2-3)

Bisikan itu terus memujukku..

Menitip kata keagungan..


Membuai hati yang keresahan..


Aku akur, pasrah dengan ketentuan..


Yakin warna pelangi akan terbit dihari yang mendatang..


Tangis rayuku akan terdengar didinihari ketenangan..


Kesempatan yang ada sebentar dipohon demi secebis keinsafan..

Agar keimananku terlakar di sepanjang perjalanan pengorbanan..

Nukilanku --> A-N-A


Wallahua'lam..

No comments: