Mar 10, 2011

Saya Tahu Saya Tidak Sempurna




Saya tahu saya tidak sempurna..
Saya hanya manusia biasa..
Yang tidak punya rupa..
dan tidak punya harta..
tidak juga miliki pangkat disisi saya..

Saya tahu saya cuba menjadi yang sempurna..
Walaupun sebenarnya saya tidak mampu jadi yang sempurna..
Saya cuba memiliki hati semua insan sekeliling saya..
Tapi sebenarnya saya tidak mampu..
Kerana saya bukan insan yang diciptakan sempurna..

Saya tahu Allah telah menciptakan saya sesempurnanya yang sesuai dengan saya..
Saya masih mampu berkata-kata..
Saya masih gagah meniti jalan dunia..
Saya masih peka dengan rentak kehidupan..
dan saya masih nampak dunia dihadapan saya,
walaupun mata saya makin kabur melihat apa yang ada..

Saya cuba miliki apa yang tidak saya miliki..
Sebab saya mahu bahagia seperti yang lain nikmati..
Tapi saya tidak pernah lupa..
Allah tidak beri apa yang saya angani..
Dia hanya beri apa yang terbaik untuk saya miliki..
Sempurna dimata saya, tidak sama dengan sempurna di 'MataNya'..

Saya tahu saya tidak sempurna..
Tapi padaNya, saya sudah sempurna segala-galanya..
Saya akui, Dia adil dalam menyempurnakan hak hambaNya..
Malunya saya..
Saya tidak pernah hendak sempurnakan diri saya untukNya..
Sebab saya hanya fikir apa yang manusia nampak dalam diri saya..
Tapi saya buta menilai apa yang Dia hendak dari saya..
Sedihnya saya..
Tiap-tiap hari saya gagal menjadi sempurna di 'HatiNya'..
Sebab saya hanya usaha menjadi sempurna dihati insan yang tidak pernah tahu kewujudan saya..
Tapi Dia tetap menunggu saya menjadi sempurna dalam ukuranNya..

Saya tidak mahu berjanji menjadi sempurna..
Kerna saya takut saya termakan janji saya..
Saya hanya mampu positif dengan diri saya..
Bahawa saya tetap syukur dengan diri saya..
Saya yakin Dia akan terima diri saya seadanya..
Selagi termampu, saya akan jadi sempurna sebagai hambaNya..
Terima kasih kerana menjadikan saya sempurna..
Allahurabbi..

Nukilanku--> A-N-A

No comments: