Feb 16, 2011

:: EQ DALAM TUNTUTAN BERJEMAAH DAN AMAL JAMAIE ::


Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah dengan segala usaha dakwah Rasulullah dan para sahabat sebelum ini telah memberi peluang kita merasa nikmat Islam yang tidak terhingga sehingga saat ini. Selawat dan salam buat baginda junjungan yang mulia.

Rasa rindu sangat nak menulis dalam blog ni.huhu..seminggu yang lepas da start da tuk entry kali ni, tp disebabkan byk keje dan juge sedikit pergolakan jiwa dalam diri, terpaksa hold dulu.hehe..bunyi cam hyperbola je kan..

Seminggu yg lepas Allah telah memberi kesempatan pada ana untuk hadiri majlis ilmu (usrah gabungan Ma'ruf Club), yang telah disampaikan oleh Ustaz sha'ari berkenaan tajuk Tuntutan Jemaah dan Amal Jamaie.

Ana sungguh tertarik dengan pendekatan ustaz mengenai tajuk ini. Dari tajuk yang boleh dikatakan agak berat telah menjadi santai untuk didengar. Ana hanya ingin highlightkan mengenai EQ vs IQ..

EQ ialah kemampuan merasakan, memahami dan secara efektif menerapkan daya dan kepekaan emosi sebagai sumber energi, informasi koneksi dan pengaruh manusiawi.


Manakala, IQ ialah kemampuan intelektual, analisa, logika dan rasional iaitu kecerdasan untuk menerima, menyimpan dan mengolah informasi menjadi sebuah fakta.

Dari maksud di atas jelas menunjukkan EQ akan melibatkan hubungan manusia sekeliling kita dan IQ hanya membabitkan akal individu itu sendiri sahaja.


EQ Vs IQ

1) Ustaz menceritakan kebanyakan ahli psychology mempersetujui kepentingan 75 % EQ (Emosional Quotient) berbanding IQ (Inteligence Quotient).

Sebagai contoh, pelajaran pertama yang diajar kepada pelajar-pelajar junior di Sekolah Sri Puteri ialah menjadi penyedia makanan kepada pelajar-pelajar senior. Selagi pelajar-pelajar senior tidak habis mengambil makanan selagi itu mereka tidak dibenarkan makan. Bunyi macam sungguh kejam kan?huhuhu..Tapi, rasional dari aktiviti buli ini, pelajar-pelajar junior ini akan terdidik dengan sikap hormat, sabar, toleransi dan criticize dengan pengalaman yang telah mereka alami tersebut. Melalui cara ini lah pelajar-pelajar ini tahu mengadaptasikan EQ dalam kehidupan mereka. Its good right??


Kawalan emosi ketika marah perlukan praktikal yang berulang kali.

2) Second contoh dari ustaz ialah Pilihan Raya Kampus (PRK), sebanyak 75% pelajar universiti adalah dari golongan neutralist (maksudnya tidak berpihak dengan mana-mana organisasi yang dicalonkan dalam PRK, cthnya; Wufi ataupun Aspirasi).

Jika kita perhatikan golongan yang tidak nuetralist (25%) dikatakan mempunyai EQ dalam sense of teamwork mereka. Mereka akan bersemangat dalam meraih undi dan bekerjasama demi kemenangan organisasi masing-masing.

Bukan itu sahaja, di dalam Kulliyyah juga boleh dikatakan tidak ramai yg ingin participate dalam aktiviti2 berpersatuan. Timbul tanda tanya dalam diri ana, adakah perkembangan EQ di dalam masyarakat pelajar university sudah terencat?

Jika kita fahami peranan sebenar mahasiswa dalam kehidupan university, pelajar di pengajian tinggi adalah golongan minority dalam negara kita dan mereka mempunyai peranan untuk mengaplikasikan ilmu di university kepada masyarakat luar 1 hari nanti. Jika kurang penggunaan EQ dalam tempoh pengajian mereka, maka amat sukar untuk mereka menghadapi kehidupan bermasyarakat pada masa akan datang.

Maka akan lahirlah 1 golongan yg dipanggil sebagai 'Katak di dalam gelas yang jernih'..Mereka nampak dunia luar apa yg telah berlaku, tapi tidak mampu untuk menyumbangkan apa pun walhal dalam urusan buah fikiran.


Kemudian Ustaz Asha'ari telah mengetengahkan beberapa Sirah dan Kisah mengenai Amal Jamaie:
1) Dalam kebanyakan perang yang dihadapi Rasulullah, Rasulullah telah mengamalkan konsep musyawarah dan pentingnya strategi peperangan. Secara logiknya, Rasululah telah diberikan mukjizat dari Allah mengenai apa yg bakal berlaku dalam sesuatu peperangan, namun Baginda tidak pernah meninggalkan konsep musyawarah dalam mengatur strategi peperangan dan urusan dakwah.

Hal ini kerana, Allah telah cuba memberikan segala ruang kepada hambanya, untuk melalui norma kehidupan yang mengaplikasikan EQ. Begitu banyak analogy dan kisah-kisah para Anbiya' serta pelbagai kaum yg tercatat di dalam Al-Quran bagi memberikan pengajaran dan panduan manusia dalam tuntutan berjemaah dan amal jamaie.

2) Ustaz juga ada menceritakan kisah Tiger Wood and the law of attraction di mana ayah Tiger Wood ni pernah berpesan supaya sebelum setiap kali dia hendak memulakan pukulan golf, dia perlu membayangkan yang bola golf tu masuk ke dalam lubang.
"He also uses a lot of positive visualization – he always imagines the ball going down the hole. He pictures this and nothing else when he steps up to take a swing. No other mental images are allowed into his mind. He only focuses on success – and that is exactly what he gets! "
Imagination pun adalah salah satu contoh aplikasi EQ dalam kehidupan kita..
Banyak lagi kepentingan EQ dalam kehidupan seharian kita. Sungguh menarik bukan?

Tapi kebanyakan kita hanya menumpukan aspek IQ berbanding EQ.
Ana sangat sedih bila mana kebanyakan dari golongan mahasiswa dan siswi tidak menghiraukan apa yang terjadi di dalam kampus mereka. Sehinggakan tiada kesedaran dalam tanggungjawab dalam mengundi. Usah kita memberikan alasan dengan berkata 'Aku tak suka politik ni."
Kehidupan kita tidak akan lari dari mengaplikasikan hidup berpolitik. Ingatlah bahawa Politik adalah salah satu persyariatan dalam Islam. Moga mahasiswa dan siswi kita akan timbul kesedaran terhadap pentingnya berpolitik.



Akhir kalam, ana ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada barisan Students' Representative Council 2010/2011 UIAM yg baru sahaja menang pada hari ini. (22hb Mac 2011). Ana juga sangat-sangat berbangga dengan segala usaha sahabat Pro-Mahasiswa dalam berkempen untuk Pilihan Raya Kampus. Maka telah terjalanlah tuntutan berjemaah dan amal jamaie disitu.
Semoga taklifan yang diberi kepada pemimpin2 ini akan dapat diaksanakan dengan baik dan mendapat sokongan dari suma mahasiwa dan siswi UIAM. ALLAHUAKBAR!!

Wallahua'lam..