Dec 5, 2010

Pabila Seorang Mak Bermain Badminton..

Assalamualaikum wat sume yg bertandang ke blog ana ni..

Sepanjang cuti sem ni mcm2 aktiviti gak la yg ana wat kat umah, even takde pg merayap ke mane2 sgt. Antara aktiviti2 yg ana lakukan spt berikut (huhu..mcm tulis surat la plak.):
1)Menjadi baby sitter/nanny.
2)Mengemas umah tiap2 hari. (tp kdg2 ngelat gak..haha..)
3)Memasak. (sehinggakan da di tegur oleh mak dan nenek yg ana da tibe masenye bole kahwin..wawa..)
4)Membasuh (baju sgt la byk sbb rmai sgt ada kat umah ni,lagi2 musim hujan..huhu..)
5)Makan. (haha..ni mmg aktiviti yg xle tggl, cume semakin aktiv plak bile ramai budak2 kat umah sampaikan ana sronok makan ramai2.hehe..)

dan terakhir skali 6) Bermain badminton.hehe..


Berbalik kpd tajuk entry, ana dgn adik2 sronok sgt dpt main badminton time cuti ni.coz da lame sgt tak main..hampirkan tiap2 hari gak la...tibe pada 1 hari ni, mak ana nak plak join. kami mmg sgt2 terkejut gak la sbb tak pnah tgok melainkan time ana kecik2 dlu..da tak ingat da ape gaye mak ana main..huhu

So, bile mak da start main, kami pn ternganga la coz mak pukul slow and ayu jerk, tp mantap!huhu..bkn kuak kupu-kupu mcm lindan tu (cane ek eja name pemain malaysia tu?huhu..). Mak main mcm gaye pemain akrobatik gak la..lentik2 sikit kaki bile nak hantar bola..hehe..yg bestnye bola slow tp jauh je bola tu pegi..huhu..


Tak dapat lak ana nak masukkan gmbar gaya mak ana main badminton..huhu..tapi rase kagum la dengan mak ni.serba boleh..hehe..

Rase tu je kot nak cite..hehe..pape pun rase sronok sgt cuti sem kali ni coz leisure aktivit byk even takda pegi ke mane2..

Wassalam..

Nov 26, 2010

Akal dan aku..



Akal dan aku..
Perkaitan yang tidak tahu arah tuju..
Akal membawa aku ke sebuah benua yang aku mahu kenali..
yang aku ingin pelajari..
yang aku cuba fahami..

Pernah juga akal ini kosong dan buntu..
Menggores-gores idea yang aku belum ketahui..
Bagai mengimpikan cabutan bertuah pada satu saat yang akan tiba nanti..
Tercarik-carik aku dengan berita di media yang mangadu domba..
Bagaikan penipuan itu lebih banyak dari kebenaran yang terkeluar akalnya..
Sedar atau tidak akal ini hanya mampu mengia..
Tertutup mata sekadar pandang lalu..
Simpati hanya sebentar sahaja..
Kemudian akal terus menghilang dari imbuhan berita itu..

Aku cuba lari dari akal yang sekadar menurut logik..
Mungkin sekali dua akal boleh tertipu..
Tapi mainan berita politik yang diputar belitkan..
Selamanya akan tersasar dari batas akal yang waras..
Adakah akal ini bahan mainan yang akan terus diperjudikan??
Akal itu berjaya tersepit dengan jerat yang tidak tahu empunya..

Aku menunggu dan terus menunggu..
Agar akal mereka itu mampu berutus dengan akal yang sedar..
Tidak lagi menipu dengan manusia yang tahu kelebihan akal pemberian Tuhan..

Nukilanku --> A-N-A

*sekadar luahan di musim cuti sem..hehe..

Nov 16, 2010

Bisakah aku menjadi Hawanya?

Jujur aku katakan..
Dia yang ku cari..
Dia yang ku hormati..
Dia yang ku cintai..
Bukan mahu mengalihkan cinta yang Esa..
Cuma mahu merasa lumrah dari Nya..
Cuma mahu memiliki apa yang di katakan cinta manusia..

Jika Hawa mampu memikat Adam..
Salahkah aku memikat si dia?
Jika Hajar mampu meraih perhatian Ibrahim..
Salahkah aku meraih perhatiannya?
Jika Zulaikha mampu setia pada Yusuf..
Salahkah aku setia padanya?

Jika Khadijah mampu merisik Muhammad..
Salahkah aku merisik si dia?
Bukan cuba menurutkan nafsu..
Cuma mahu merasa sedikit nikmat syurga..
Bukankah benar rusuk Adam pada Hawa?
Maka itu lahirlah cinta..
Dari itu putiknya zuriat dengan izin yang Maha Esa..

Kucuba nilai dari sudut yang berbeza..
Agar tidak tersasar dari batas agama..
Kucuba menyulam cita-cita..
Agar aku bisa berbahagia bersamanya..
Kucuba menitip doa dari Nya..
Agar aku terdorong ke jalan yang nyata..

Jika aku benar dicipta dari rusuknya..
Sungguh beruntung termakbulnya doa.
Maka akan tibalah masanya..
Rusukku di bentuk setegarnya..
Rusukku di lindung seamannya..
Rusukku di bimbing ke pangkalnya..

Ya Allah yang menetapkan takdir seindah-indahnya..
Biarlah aku menjadi hamba yang redha..
Redha dengan segala ketentuan..
Redha dengan segala perujian..
Redha dengan segala kedukaan..
Redha dengan segala kemuslahatan..
Bukan mengharap tp, cuma meminta..
Agar aku bisa menjadi “Hawanya”..
Hawa yang tiada tolok banding baginya..

Amin..


Nukilanku--> A-N-A

Nov 15, 2010

Mana 1 pilihan anda?Komik ,majalah, novel ataupun buku yang nak kene study time exam??


Ana sangat suka baca buku2 cerita rakyat time kecik2 dulu.hehe..


Assalamualaikum buat sume! =)

Alhamdulillah ana baru je slesai dgn final exam tuk 2nd last semester final year ana.huhu..tinggal 1 sem je lagi nak habis degree,insha Allah.mohon Allah sentiasa bersama ana.amin!
Syukur juga dgn segale pertolongan Allah dlm menghadapi exam kali ni.kt sume da berusaha sedaya yg mampu, tp ad 1 lg usaha yg x perlu terhenti smpi habis exam je.teruskan usaha kt dlm ibadat2 sunat spt solat hajat,qiam dan tadarus..jgn krn waktu nak exam je kt lakukan sume ibadat tu..tp pas habis exam je, kt enjoy tanpa igt batas2nya..huhu..peringat tuk diri ana juga..

Focus entry ana kali ni tentang bahan2 bacaan yg kita baca..yela, selain bace buku manufacturing process dan design of machine kita kene ada gak bace buku2 yg bleh upgrade ilmu kita kan.hehe..
Mungkin ada di antara kite yg suke baca komik anime, smpaikan ada yg da kawen pn still suke bace komik..huhu..dahsyat tu..peminat setie naruto or pape jela anime..



Ada juga yg suke baca majalah2 yg ilmiah ataupun majalah gosip2..hehe..pesanan ana wat sesiapa yg suke bace bab2 gosip artis ni, hrp2 kurang2kan la, coz kadang2 kite tak sedar yg kita telah mengaibkan org lain dlm perbualan kita..yela, bile kite nampak artis ni yg bile berlakon pakai tudung, tp bile luar tv die pakai seksi2..kite akan mule la nak mengkritik artis tu..setakat nk amek tahu tu takpe, tp skdr membenci dlm hati, jgn smpai kt terus bawak kisah artis tu sampai ke mimpi kite..hehe..



Bagi para jejaka yg kacak lagi ensem, buang2 la hobi cuci mate dgn majalah yg agak meneruja kelakian kalian sume..(paham kot maksud ana??ape?tak paham??huhu..ala,majalah2 porno tu la.)."Kami tak men la majalah2 gitu la ana.Dosa2!!"..ha,baguslah kalu da tahu hukum.huhu..banyak lagi hobi yg berfaedah dari tgok2 bende gitu kan..men futsal ke,memancing ke, men baling selipar ke..ngeh3..

(Tak sanggup nak letak cth majalah tuuutttt..huhu..nauzubillah)

Yang terbaik bila kita rajin bace buku2 ilmiah. Majalah solusi ke, bace buku2 pendapat Prof. Dr. Yusof Qardawi ke, Nota Cinta untuk Lelaki ke, ataupun Aku Terima Nikahnya..hehe..mmg la ada setengah dari kita yang agak tak bercinta sangat dgn buku2 ni..tapi, rasenye, sudah masenye kita ambil tahu perkara yg berkaitan dgn isu ummat dan juga pembangun jiwa tuk jadi org yg lebih cemerlang!gemilang! dan terbilang!wah!semangat gitu!huahua..





"Ala,bosan la ana.bace buku2 yg serius ni!."..eh,tak bosan la..best ape!cube try test!mesti akan habis bace 1 mlm je..hehe..nak tahu tak, zaman sekarang ni, org boleh tipu kt dari mcm2 bentuk dan saluran..contohnye, kalu sahabat2 sekalian dah sampai seru nak menikah (hehe..topic hot student UIA yang final year ni.hehe..), kalu lelaki yg nak menikah tu tak sunat lagi ape hukumnya??hah!taw tak??so,cari sendiri kalu nak tahu.hehe..nanti tak pasal2 tak sah lak nak menikah.huhu..(releven ke contoh ana ni?keh3..)

Ana suka sangat bace novel!kalu dulu ana layan novel budak2 la..skrg ni ana da masuk alam dewasa so kene la luaskan ilmu yg sedia ada.instead of bace buku2 ilmiah, novel zaman skrg pun da byk improvement. kalu beli 1 novel je mcm2 isu boleh kita dapat..contohnye novel Bumi Cinta.(tulisan Habiburrahman El-Shirazy). "ala,balik2 cinta je ana ni.."...ish,sabar dulu.tak habis cite lagi.huhu..novel ni mengisahkan pasal seorang lelaki yg buat tesis master dia di Rusia.saat dia sampai di Rusia,mcm2 terjadi pada dia sehinggakan dia bertemu dgn seorang wanita, puak taliban yahudi..dan macam2 terjadi pada lelaki ni. Rusia yg penuh dgn pusat maksiat dan golongan yang anti Islam byk2 menguji perjalanan hidup lelaki tersebut yg kuat beragama..nak tahu apa jadi kat die??hehe..kene la bace sendiri..
Dari novel ni ana dapat imput tentang orang yahudi, ummat palestin, cara hidup org Rusia..dan mcm2 lagi..kdg2 bile da menghayat novel tu, rase macam ana ada kat Rusia je.huhu..best sgt novel ni!!superb!marvelous!hehe..



Novel2 penulis lain pun ana suka antaranya Ramlee Awang Mursyid dan Nurhayati Berahim.3 penulis ni memang ana suka dari dulu sampai skrg!hehe..



Tapi koleksi penulis yg terbaru ana minat kali ni Noor Suraya. Ana baru je bace 1 novel dia yg bertajuk "Jaja & Din".hehe..sgt2 best!..pasni nak try da follow karya2 die..



Banyak2kan lah membace, sbb dgn membace kita akan jadi org yg tak cetek ilmu.xpe, takat2 tahu pn takpe.asal jgn buta isu semasa. terlupa lak bahan bacaan yg plg penting, news paper.hehe..ni satu2nye bahan bacaan yg agak berat bg kaum perempuan ni nak follow.tapi rajin la nak bace by online.takpe2,asal jgn tinggalkan isu semasa ni terus dari hidup kita seharian.

Akhir kata, pesanan dari penaja "Majulah Hidup dengan Membaca".hehe..wassalam..

*Hari tu pegi MPH dengan Cik Atiqah, terliur tengok novel2 baru.poket nga kering.huhu..

Nov 13, 2010

Syukurku Tiada Henti..



Aku mungkin serupa seperti kamu..
Punyai mata,telinga,hidung,tangan,dan kaki..
Cuma mungkin bezanya kita pada ukuran kecantikan dan kesempurnaan..
Namun tetap mampu teruskan hidup dengan maju..

Aku mungkin sama seperti kamu..
Punyai akal,perasaan,dan nafsu..
Cuma mungkin ukurannya tidak sama tahapnya..
Namun masih mampu menikmati hidup seindah yang dibekalkan Dia..

Udara yang mengalir ke dalam jasad seiring dengan denyutan nadiku..
Masih sama seperti kamu dan terus bernyawa selagi maut belum menarik ruhku..
Masa yang dikurniakan kepadaku terus berdetik tanpa henti..
Dan masih sama ukuran saat,minit,serta jam setiap kamu dan aku..
Namun, adakah syukurku dan kamu terus meniti di setiap kenikmatan itu??
adakah syukurku berbalas dengan amalku dan kamu dalam menghitung hari-hari yang berlalu?

Mungkin sudah banyak aku dan kamu ketinggalan dalam setiap zikir syukur itu..
Teruslah menilai diriku dan kamu dalam setiap santaian dengan seluruh nikmatNya kepada aku dan kamu..
Masih ada ruang dan peluang untuk lafazkan syukur yang tiada henti oleh aku dan kamu..
Usah malu dan ragu dalam usaha shukur yang tiada henti itu..

Nukilanku --> A-N-A