Nov 13, 2010

Syukurku Tiada Henti..



Aku mungkin serupa seperti kamu..
Punyai mata,telinga,hidung,tangan,dan kaki..
Cuma mungkin bezanya kita pada ukuran kecantikan dan kesempurnaan..
Namun tetap mampu teruskan hidup dengan maju..

Aku mungkin sama seperti kamu..
Punyai akal,perasaan,dan nafsu..
Cuma mungkin ukurannya tidak sama tahapnya..
Namun masih mampu menikmati hidup seindah yang dibekalkan Dia..

Udara yang mengalir ke dalam jasad seiring dengan denyutan nadiku..
Masih sama seperti kamu dan terus bernyawa selagi maut belum menarik ruhku..
Masa yang dikurniakan kepadaku terus berdetik tanpa henti..
Dan masih sama ukuran saat,minit,serta jam setiap kamu dan aku..
Namun, adakah syukurku dan kamu terus meniti di setiap kenikmatan itu??
adakah syukurku berbalas dengan amalku dan kamu dalam menghitung hari-hari yang berlalu?

Mungkin sudah banyak aku dan kamu ketinggalan dalam setiap zikir syukur itu..
Teruslah menilai diriku dan kamu dalam setiap santaian dengan seluruh nikmatNya kepada aku dan kamu..
Masih ada ruang dan peluang untuk lafazkan syukur yang tiada henti oleh aku dan kamu..
Usah malu dan ragu dalam usaha shukur yang tiada henti itu..

Nukilanku --> A-N-A

Nov 11, 2010

Cinta Terlarang..



Assalamualaikum buat sahabat2 ana yg dirahmati Allah sekalian..

Entry ana kali ni ttg "Cinta Terlarang".Nape ek ana tbe2 nak cite psl ni?slh 1 sbbnya ana rase sgt sedih dgn isu remaja pd zaman ini bila mana kt terlalu taksub dgn cinta sesama manusia sehingga kt tlh langgar dari norma kehdpn sbg Muslim atau lumrah seorg manusia..

"Eh,serius je entry kali ni ana."mmg kene serius!!tdk boleh tdk isu ini sudah jdi spt darah daging dlm budaya hidup kt sampaikan sudah bernanah dan berulat!!
Cinta terlarang itu adalah cinta seorg gadis kpd seorg lelaki sehingga sanggup serahkan mahkota kegadisan kpd lelaki durjana itu..



Ataupun cinta Adam Lambert kpd kekasih seumpama dgnnya yg sudah meletakkan nafsu sesama lelaki itu teragung..



Ataupun cinta manusia kpd nafsu serakah sehingga wanita dan kanak2 yg tdk b'dosa dirobek2 kemaluan mrk..


Nauzubillah, bile hati mamandu jiwa yg kosong dgn iman dan akal yg hlg rasional membuta tuli mewarkan bahwa; "Tuhanku adalah Nafsuku!!".
Maka cinta terlarang itu spt bunga mawar yg hanya tampak indah tp b'duri rantingnya, bile tertusuk dek jari yg cantik, darah akn mengalir dan dibiarkan tanpa dirawat, akhirnya jadilah luka yg membusuk!

Ya!Puncanya bile diri hilang rasa malu, maka hilanglah iman, bila iman telah jauh dari pelusuk hati, maka mudahlah syaitan membisik kata sukma yg menipu!

Rasulullah saw bersabda; “Cabang iman itu terdapat 63 bahagian. Sedang malu itu sebahagian daripada iman.” (Bukhari:9 & Muslim:151)

Rasulullah saw bersabda lagi;
“Sesungguhnya jika Allah mahu menghancurkan seorang hambaNya maka ia akan menghilangkan rasa malunya, maka jika telah dicabut rasa malunya kamu tidak akan menjumpainya lagi kecuali ia membenci dan dibenci dan dicabutlah rasa amanah darinya. Maka jika dicabut rasa amanah darinya engkau tidak akan menjumpainya kecuali ia khianat dan mengkhianati dan jika engkau tidak menjumpainya kecuali ia khianat dan mengkhianati dicabutlah rasa kasih sayang daripadanya. Dan jika kasih saying dicabut darinya maka engkau tidak menjumpainya melainkan ia dikutuk dan dilaknat. Maka dicabutlah keislaman darinya.” (Ibnu Majah:4054)

Apakah kamu tidak perhatikan orang-orang yang mengaku beriman kepada apa yang telah diturunkan kepadamu dan apa yang telah diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakimkan taghut, sedangkan mereka diperintahkan mengengkari taghut. Dan syaitan bertujuan menyesatkan mereka dengan penyesatan yang sebenarnya. (An-Nisa’ : 60)


Kepada ciptaan terindah yg bergelar seorg gadis, janganlah dibiarkan maruahmu diinjak2 syaitan bertopengkan manusia itu..
Kepada jejaka bakal pemimpin dunia, janganlah mengikut kaum Nabi Luth yg bangga bertunjangkan peribadi homoseksual dan tegar membuat auna kpd manusia seluruhnya..

Kehancuran demi kehancuran akan kita bina jika penyakit cinta terlarang ini kt ambil endah sambil lewa..Janji Allah itu pasti spt yg tlh disebut di dlm Al-Quran, mafhumnya:

Dan orang-orang yang tidak menyembah ilah yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barangsiapa yang melakukan demikian itu, niscaya dia mendapat (pembalasan) dosa (nya), (yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina, kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; maka mereka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. ” (QS. 25:68-70)


Azab yg buruk juga tlh ditimpa ke atas kaum Nabi Luth, dan tdk mustahil hal ini akn t'jadi kpd zaman kt ini..

Nabi Ibrahim bertanya, “Apakah urusan kamu sekalian, wahai para utusan?” Mereka menjawab, “Sesungguhnya kami diutus kepada kaum yang pendosa (kaum Luth), agar kami timpakan kepada mereka batu-batu dari tanah yang (keras) yang ditandai di sisi Tuhanmu untuk (membinasakan) orang-orang yang melampaui batas.” (Adz-Dzariyat: 31-34)


huhu..demi kasih ana kpd sume manusia yg ada kat dunia ni, ana tak sanggup lihat kehancuran manusia. Allah tlh meletakkan kt pd martabat seorg khalifah yg plg tinggi,tp kt sia-siakan kerna diri telah buta dgn nikmat dunia yg sementara. Spt firman Allah yg bermaksud;

''Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: ''Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.'' Mereka berkata: ''Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?''. Tuhan berfirman: ''Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui''(Al-Baqarah:30)

Kembalilah kt kpd Allah, Pemilik hati kt yg hakiki. Letakkan Cinta kt kpd Allah yg Maha Sempurna dan Yang Berkuasa ke atas kt..ana ambil 1 rangkap kata2 ttg cinta kpd Allah sbg mengakhiri entry ana kali ini dan moga menjadi bingkisan hati buat kt sume..

"Orang yang asyik Cinta kepada Allah ialah orang yang membebaskan dirinya dari segala nafsunya, dan sebagai akibat daripada itu, dia hanya menyibukkan dirinya berzikir kepada Allah subhanahu wa ta`ala. Dia sentiasa melaksanakan segala tugas-tugas yang Allah suruhkan kepadanya, dia melihat kebesaran Allah dengan mata hatinya. Nur Allah dan kebesaran-Nya menguasai dan menghiasi seluruh jiwanya, sehingga kosong hatinya dari apa saja melainkan Allah. Dia telah minum air cinta yang jernih daripada-Nya. Tersingkaplah segala Hijab sehingga jelas baginya. Maka jika ia bercakap, dia tidak bercakap melainkan bersama Allah. Dari mulutnya tidak keluar satu perkataan melainkan Allah. Demikian jua jika ia bergerak, maka gerak itu atas perintah Allah, dan jika ia mendiamkan diri, dia bersama Allah. Pokoknya segala apa saja gerakan, perkataan dan fikirannya hanyalah kerana Allah dan bersama Allah." - sumber dari http://cahayamukmin.blogspot.com/2008/08/cinta-kepada-allah.html.
Waallahua'lam..


Nov 9, 2010

Seraut wajah yg menghiburkan hati..



Pic:Cik sue dan masyitah (latar blakang gmbr ni,silalah ignore yerk.hehe)


Gmbr kat ats skali tu adlah gmbr adik spupu ana yg plg bongsu skali.die sgt comel dan tmbam!rase nk gigit2 je die!huhu..ktorg adik bradik pggl die masyitah shii!sbb muke die cm ank org korea..hehe..

Ana sgt suke kanak2.pada ana,kanak2 adalah 1 anugerah yg plg b'mkna kat dlm dunie ni.dr seorg kanak2 kt akan blaja byk bende.

Pelajaran pertama:
Melalui kanak2 kt akan blaja muhasabah diri kt.ana slalu perhatikan kanak2 ni suke mintak dr mak ayah die ape je yg die suke dan nk bnde tu.jika mrk ni x diberi apa yg mrk nk,mrk akn jd spt incredible hulk.(cume xda la sebijik cm incredible hulk yg tkr2 bdn jd bsr wrne hijau tu.huhu..xdpt bygkan kalu masyita jd cmtu,nauzubillah.huhu..)

So,ble mrk ni da stat ngamuk, mak ayah die pnt la nk pujuk sgale krenah kanak2 ni.huhu..Ana slalu la lyn bdk2 kcik cm masyitah ni.kdg2 kt akn b'sbr dgn mrk,tp smpai 1 saat kt akn rase lelah lyn krenah mrk.wuwu..

Kt sume pnah alami alam kanak2.imbas kmbali waktu kt time tu.ksiankan mak ayah kt nak jage kt sume yg sgt keanakkan time tuh..dr sini kt kene sntiasa hargai mak ayah kt coz diorg da byk b'sbr dgn kt.

Pelajaran kedua:
Ok anak2,pelajaran sterusnya adalah kanak2 bole wat kt hlg stress yerk.Da mcm dlm claz m'gajar bdk skolah plak.hehe..

Nape ana ckp kanak2 ni bleh wat kt hlg stress (even kdg2 lyn depa ni stress gak.huhu..), sbb if kt tgok kanak2 ni kt akn rase hepi sgt dgn raut wajah mrk yg sgt comel dan sweet!tgok keletah mrk yg baru blaja jln,t'kedek2..rase sgt m'hiburkan..hehe..dan mcm2 lg gaya kanak2 ni yg akn wat kt senyum dan ktawe..

cthnye,masyitah ni..die ni kuat mkn.ble time org mkn die mkn,time die kene mkn die mkn,time bru bgn tdo kt suap ape je die akan telan.huhu..if kt lmbt suap kat die mknn tu,nti die duk jerit,"arrr....(suara bdk2 masyitah)".huhu..bygkn la ibu die cite yg die akn wat prangai ni kat mane2 pun.kalu kat restoran tu,toksah nak kate la.ibu n ayah die da x smpt nk sorok muke bwh meja..die wat jgk gaye tuh..huhu..
Tgok prangai die cmtu,ktorg 1 family ktawekan die.sbb die x sbr nk org suapkan mknn die."atak,caye x gheti kakap lg la.cebab tu caye jelit!"suare hati masyitah tibe2 b'bicara.huhu..

Pelajaran terakhir:
Eh,cptnye masuk yg terakhir?hehe..pnt da ni taip 2 entry sehari.x pyah la kot nk gtaw bape byk pelajaran kat shbt2 sume..nti x muat lak nk msuk subject2 len yg nk kene study.hehe..

Lastly,melalui kanak2 kt akn blaja tuk kwl emosi.mcm situasi kat pelajaran 1st td, sape2 yg xda tahap kesabaran yg tggi lum tntu leh kwl emosi mrh.yela,if ada ank or adik 3,4 org yg kt kene lyn leh ke kt thn??huhu..dlm sejam due maybe la kot.

Ana ada sorg lg adik spupu yg sgt kuat majuk.pergh,if nk pjuk die bkn susa.kene ada tactic taw.huhu..die ni akn majuk ble kt duk sakat die smpi sume org xda nk backup die,die akn ckp cmni,"taknak kwn kakak!!!uwaaaa!", time ni ana yg plg bsr la kene menkan pranan.yela,kene bentikan die nangis.kalu x mcm glanggang tinju gak la kat umah tu ble die da stat majuk.hehe..

Agak susah la nk pujuk kanak2 ni,kdg2 tu kt larat la,kdg2 tu,.kt wat dek jel.hah,nk ngis sgt kan?ngis sane..hehe.."Tak bek punye!".so,kt kene la byk2 kawal emosi dgn kanak2 ni.jgn ikut amarah smpi t'jdinye kes org dera anak.ksian kat depa ni.depa mana taw slh or btui.nk didik depa ni kene gaya yg btoi.ikut la sunnah Baginda Rasulullah dlm m'didik anak kay?hehe..da msuk pelajaran parenting la plak...tu cite len kali ea..nti putus jari nak taip psl tuh.huhu..


Mardhiah akk masyitah (kalah adik die ble bab manja.huhu..)



2 kanak2 yg kecoh bagaikan murai ble da b'jumpe.hehe..(kiri:hilwa, kanan:sakinah)



Mukhairi yg pandai posing..hehe..


Bile handset mak ayah dah jadi mangsa..huhu..(Syahmi)



Operasi pengeboman umah org time raya oleh hero2 yg lum b'tauliah lg.huhu..(Dr kanan:Mursyidee,asyraf dan syafiq)


Rase ckup kot takat ni ja pelajaran tuk hari ni.jgn lupa,kt sume akn jadi seorg ibu dan bapa 1 hari nti.blaja dr didikan ibu bapa kt pd kita dan blaja juge dr kslpn mrk supaya kt sume akn tahu cane nak didik anak pd ms akn dtg.

Salam ukhuwah buat sume and all the best buat shbt2 ana yg bakal jd ibu dan bapa dlm mase t'dkt ni!
"Children Now is An Image of us on The Past, And our Image Now is The Figure of our Children for The Future"

Bekurun dan bersawang..



"Bekurun dan bersawang"..tula tjuk entry yg 1st tuk skian lamenye ana x post pape..hehe..sbbnya, if sape2 prasan yg blog ana ni tentu ade gak sawang2 yg t'tggal stelah lame ana tgglkan (lebih krg b'kurun la gak).huahua..ni pun baru half je smpt ana bersih2kan..yela,tgah mggu exam..

Agak lama ana tak update blog ni.huhu..sbenarnye segan dgn shbt2 ana yg masing2 blognye da rmai followers..yela,time2 ana wat ni mase ana tgah tense dan otak dlm 20% je sedar..so,xda seserius mane nk wat pn.huhu..

Time kasih la dkt sorg shbt ana ni yg duk tnye blog ana ade ke x?(seorg hamba b'nama ahmad @ saya ahmad dlm FB die)hehe..so,tnpe sgn n silu pn ana ckp,tggu la pas grade baru update.huhu..tup2..ana update dan tu jgak na..(hati b'bicara;"amy,pg study sane.jgn t'hasut ckp amad.)..haha..sori amad,t'msukkn name amad dlm entry ni lak..

"Eh2,ni entry tjuk die ahmad ke ap??".tibe2 lak ana di sampuk cik nurul atiqah rayah.
ok2..t'lupe la plak..hehe..
Spt bese cik atiqah suke wat tagline ni;"Berangan la tu!;)" (dgn nada AC Mizal dlm cite The Spy)
Ngeh2..maap cik atiqah,sy t'ngumpat awk kat sini.

Ok,b'balik pd tjuk asal..
Slain sebab segan..sbenarnye ana ad 1 bende nak gtaw ye..memandangkan x rmai yg bace blog ni..ana x sgn la nk gtaw..hehe..
Sbbnye,ana t'lupe pasword blog ana..huhuhu..malunye!yela,lame da xupdate..duk tekan2 paswaord x bleh2..so ana pn mls dan b'putus asa nk update..hehe..
"Putus asa?Tak baik punye!", cik atiqah ni suke nyampuk ckp ana taw..menci2!huhu..
Ni 2nd tagline cik atiqah,dgn nada die yg agk...emm..xpe la..xpyah la gtaw kat cni..hehe..

Sungguh malu dgn shbt2 ana..yela,da lame blog ni mcm hidup sgn mati x mahu..
tp atas desakan monolog dlmn ana,so ana tebalkan gak muke update dan duk stat ngarut kat dlm blog.hehehe..

"Jap amy,nape gune gelaran ana2 lak ni?geli2.haha.."..tgok tu,cik atiqah suke sgt dengki dgn ana taw.huhu..saje je gune ana dlm blog ni..
Disebabkan Amy Natasha Adam, name pnuh ana,so ana pn amek la pgkal name tu tuk gelaran..puas hati cik atiqah?huhu

Last reason nape ana x update blog ni.coz ana x bape reti dgn tool2 dlm blog ni..so xda mase nk blaja sgt..(bkn kekeringan idea taw.=))

So,hrp2nye..shbt2 sudi2kan la melawat blog ana yg x sebape indah ni..
Kasih mewangi wat shbt2 sekalian..kpd yg lum hbis exam,all the best!
Yg da hbis exam,jgn duk sakan kaco kwn2 yg xhbis exam yerk.jgn lak tibe2 kuar tanduk dan ekor duk hasut depa pg mid la,pg wangsa walk la,pg klcc la..jgn yerk..tak baik punye!hehe..ajak pg masjid wat qiam xpe deh..

Salam syg dr ana dan suami!eh2,t'sasul plak.haha..dr ana skeluarga..hehe..=)

Sep 6, 2009

Never love a love that hurts... never hurt a love that loves !!!

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~
Kenangan yang pahit lebih bermakna dari mimpi yang indah....
~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~
Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah, tetapi ia terlalu manis untuk dikenang. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.Andainya hadirnya cinta sekadar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir. Kecewa bercinta bukan bermakna dunia sudah berakhir.Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan.Hidup ini indah jika kita tahu menghargainya. .. Tapi ia amat menyakitkan andai kita melaluinya sambil lewa... moga akan kembali ceria kehidupannya nanti...